Itt a reggel, de mi úgy érezzük, nincs erőnk felkelni az ágyból… Időről időre, egy-egy hajtósabb időszakban vagy az óraátállítás környékén mindenkit megkísért az ágyban maradás és a lustálkodás gondolata. Olyan is előfordulhat azonban, hogy ténylegesen nincsen erőnk kikelni az ágyból – például akkor, ha hangulatzavarral küzdünk.

Felmérések szerint minden hatodik nő és minden nyolcadik férfi élete során átél legalább egy hosszabb-rövidebb ideig tartó depressziós epizódot. Örömérzetre való képtelenség, reményvesztettség, energia- és motivációhiány, evés- és alvászavarok jelezhetik, ha nem vagyunk rendben lelkileg.

A betegségre jellemző, hogy reggel és a délelőtti órákban rosszabb lehet a hangulatunk, és a nap végére javul valamennyit. Így érthető, ha depressziósan nehezen kezdünk el egy-egy újabb napot. Ne haragudjunk magunkra ezért, hiszen ez az állapotunkkal jár! Mások talán lustálkodásnak gondolják, de nekünk valóban kőkemény harc lehet a reggeli felkelés. Önostorozás helyett próbáljunk ki pár praktikát, amelyek segíthetnek túllendülni a napunk legnehezebb részén.

Tegyük a lehető legmesszebb az ébresztőt! Jó ötlet lehet, ha például a kávéfőző mellé tesszük az órát, így, ha már egyszer felkeltünk, főzzünk egy kávét, hogy – ha nehezen is, de – elinduljon a nap. Az is segíthet, ha kisállatot tartunk, aki kitartóan, de szeretettel kiparancsol bennünket reggelente az ágyból! Ráadásul együtt könnyebb a napi rutint kialakítani és megtartani.

Mozgassuk át magunkat, ha kell, még az ágyban! Ha nincs erőnk felkelni, az ágyban is mozoghatunk. Szánjuk rá magunkat, hogy minden izmunkat átmozgassuk, mindaddig, amíg azt nem érezzük, hogy már van erőnk kikelni az ágyból.

Fordítsuk a hasznunkra az éjszakai felébredést! Kissé kegyetlennek tűnhet a módszer, de próbáljuk ki, hogy iszunk egy pohár vizet, ha felébredünk éjszaka. Így reggelre valószínűleg úgy fogjuk érezni, hogy mindenképpen ki kell mennünk a mosdóba. Ha már sikerült felkelnünk, onnan már általában könnyebben fogunk más tevékenységbe belekezdeni.

Ismerjük el az apró sikereket is! Enyhe hangulatzavar esetén a felkelés mellett az olyan apróságok is nehéznek tűnhetnek, mint a fésülködés vagy a fogmosás. Erőt adhat, ha tudjuk, hogy érdemes ezekkel megküzdeni, mert utána megengedünk valami jót magunknak: iszunk egy finom forró csokit, meghallgatunk egy számot, amit szeretünk. Higgyük el, megérdemeljük! Az is segíthet, ha este, amikor jobb a kedvünk, a lehető legtöbb mindent előkészítünk a másnap reggelhez: például kiválogatjuk a ruháinkat, beáztatjuk a zabkását.

Tudatosan keressük a pozitív gondolatokat! Az enyhe depresszió rombolja az önképünket is. Ebben az állapotban nem érezzük magunkat értékesnek, úgy vélhetjük, maguk alá gyűrnek bennünket a nehézségek. Segíthet, ha olyan elmélkedéssel indítjuk a napunkat, amellyel tudatosítjuk magunkban, hogy az átélt nehézségeink átmenetiek, el fognak múlni. Ehhez hasznos gyakorlat, ha felidézzük az elért eredményeinket, sikereinket. Ehhez már telefonos mindfulness applikációkat is használhatunk, de másféle reggeli csendességet is tarthatunk. Elevenítsünk fel egy-egy olyan emléket, amikor olyasmit tettünk, amire büszkék lehetünk: sikerült a vizsgánk, megküzdöttünk egy nehézséggel, segítettünk valakin. Tudatosítsuk magunkban, hogy bár most sok minden nehéz, mi ugyanazok az emberek vagyunk, aki azokat véghez vitte.